afwijkende cellen gevonden

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Wo 11 Mei 2011 09:01

gistermorgen bij de huisarts geweest voor uitstrijkje te laten maken hij vond afwijkende cellen en zag een blauw paarse zwelling die makkelijk bloedde in het ostium van de cervix :?: en een abnormale portio :?:
de enige klacht die ik had was dat ik sinds 1,5 maand bij geslachtsgemeenschap bloedde en de laatste keer erg veel.
ik ben nu echt doodsbang dat ik dus kanker heb :cry:
wie kan mij meer vertellen wie heeft een soort gelijke ervaring :?:
vrijdagmorgen moet ik naar de gynacoloog voor verder onderzoek :?:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Wo 11 Mei 2011 14:11

ostium = monding
cervix = hals
portio = schedegedeelte van de baarmoeder

De huisarts heeft gezien dat in de voorste gedeelte van de baarmoederhals een zwelling zit en dat de baarmoederhals er abnormaal uitziet.

Er is een reële kans aanwezig dat er iets niet klopt.
Ik begrijp best dat je je rot geschrokken bent, dat je je van alles in je hoofd haalt.
Echter het is echt nog te vroeg om nu al enkel aan kanker te denken.
Er zijn andere ziektes mogelijk dan kanker.
Eerst zal een gynaecoloog je willen zien en onderzoek willen doen, alvorens er iets te zeggen is of het kanker is.
Er zijn andere ziektes mogelijk dan kanker.
En mocht het dan toch kanker zijn, dan zijn hier genoeg vrouwen op het forum die kunnen vertellen uit eigen ervaring dat ze het overleeft hebben.
Probeer alles stap voor stap te doen en niet op zaken vooruit te lopen.
Ik weet het dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Maak een briefje met de vragen die je hebt.
Ga niet alleen naar de arts, want in je zenuwen vergeet je de helft wat hij/zij vertelt en aarzel niet om aantekeningen te maken.
Ook als het geen kanker mocht zijn, ben je nog altijd welkom hier om je ervaringen te delen.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Wo 11 Mei 2011 17:47

dank je voor je antwoord lidy maar goed je zegt zelf er is een reele kans dat er iets mis is en wat zou het anders kunnen zijn de huisarts ging ook gelijk voor afspraak bellen uitstrijkje heeft ie ook gelijk gemaakt en is ook gelijk weg gebracht naar lab dus vrees met grote vreze dat het helemaal mis is ik vraag me wel af of ze dit niet eerder ontdekt zouden kunnen hebben in mijn bloed ik ben maagpatient en heb een traag werkende schildklier en moet om die reden elke 2maanden soms zelfs om de maand worden geprikt dan krijg ik een groot uitgebreid bloedonderzoek vreemd dat daar dan niks uit komt
een poliep kan het volgens mij niet zijn omdat je dan geen contactbloedingen hebt en die heb ik sinds 1.5 maanden wel

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Wo 11 Mei 2011 19:19

Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn, een bacteriële ontsteking, virusinfectie, vleesboom (cervicaal myoom), chlamydia enz.
Sommige ziektes zijn wel aantoonbaar in het bloed, echter het bloed moet er dan wel op onderzocht zijn.
Bij een groot uitgebreid bloedonderzoek wordt niet alles onderzocht wat aantoonbaar is in het bloed.
Men onderzoekt jouw bloed op die zaken die nodig zijn i.v.m. je ziekte, dus niet op alles.
Hopelijk stelt het je iets gerust dat het wel degelijk iets anders kan zijn dan kanker.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Wo 11 Mei 2011 19:46

dank je liddy voor je reactie maar ik had ook afwijkende cellen he en contactbloeding en dat past toch niet in de ziekten die je op noemde denk ik met een schimmelinfectie zou ik denk ik ook geen contactbloeding en afwijkende cellen en hij zag duidelijk een weefselzwelling die blauw-paars was en bij aanraking ging bloeden :cry:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Wo 11 Mei 2011 23:16

Een schimmelinfectie en chlamydia liggen minder voor de hand bij jouw symptomen.
Bij een bacteriële ontsteking, virusinfectie of een cervicaal myoom kunnen jouw symptomen voorkomen.
Wellicht is het goed om nu al te weten dat je na het bezoek aan de gynaecoloog nog geen antwoord hebt op de vraag of het kanker is.
Je weet pas zeker of het wel of niet kanker is als er een biopt is genomen en de patholoog het weefsel heeft bekeken.
Meestal is na een week de uitslag van de patholoog bekend.
Helaas zal je onzekerheid dus wat langer duren dan vrijdagmorgen.
Probeer ook aan positieve dingen te denken.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 12 Mei 2011 11:18

dank je wel liddy voor je duidelijke antwoorden
ik schrok wel dat ik dus nog geen duidelijkheid zal hebben vrijdagmorgen hoop wel dat de gynacoloog wel gelijk dan die biopt afneemt zodat ik dan volgende week vrijdag de uitslag heb of het kanker is
ik probeer zeker wel ook aan andere dingen te denken maar moet eerlijk zeggen dat het me slecht lukt :oops:
ik heb ook geen enkel idee of het goed te opereren valt ik denk nu alleen maar ik ga dus snel dood :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Do 12 Mei 2011 11:43

Vroeger was de kans dat je stierf aan kanker heel groot.
Juist omdat baarmoederhalskanker goed te behandelen is, was het zo jammer dat het meestal te laat ontdekt werd.
Nu met het bevolkingsonderzoek wordt baarmoederhalskanker in een veel vroeger stadium gevonden.
Dit gecombineerd met de verbeterde behandelingsmethoden maakt dat kanker tegenwoordig niet meer per definitie betekent dat je komt te overlijden.
Integendeel steeds meer mensen overleven kanker.
Ik ben één van de overlevers. In 2003 ben ik behandeld voor eierstokkanker.
En let op, het is nog niet eens gezegd dát jij kanker hebt.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 12 Mei 2011 15:08

hoi liddy ben echt blij voor je dat het bij jou zo goed is afgelopen dat gun ik iedereen
maar dat ik aan kanker denk komt omdat de huisarts die het uitstrijkje afnam zo bezorgd was dat hij gelijk aan kanker dacht omdat hij ook een blauw-paarse zwelling zag die gelijk ook ging bloeden
maar ik hoopte dat als ik morgenochtend naar de gynacoloog moest ik dan hoopte dat hij wel kon zien of het iets anders zou zijn b.v poliep of vleesboom of weet ik veel.

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor jada » Do 12 Mei 2011 16:30

heel veel sterkte morgenochtend, we duimen voor je!

groetjes jada

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 12 Mei 2011 17:44

dank je jada lief van je

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Zo 15 Mei 2011 13:27

biopt is vrijdag genomen nu moet ik afwachten tot donderdagmiddag dan weer terug naar de gynacoloog voor inwendige echo en de uitslag van het uitstrijkeje en de biopt bloed nu nog steeds van het afnemen van de biopt wie heeft dit ook gehad en bleef het bij jullie ook zolang bloeden het is ook niet helder rood maar donkerrood zolang ik zit of lig gaat wel maar als ik ga lopen is het mis

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Zo 15 Mei 2011 14:03

Door het nemen van een biopt is er een wond gemaakt.
Als je loopt, beweegt de wond en daarom bloedt je bij lopen meer.
Het is heel normaal dat dit nog enkele dagen blijft bloeden.
Maak je daar niet ongerust over, het hoort erbij.
Hopelijk lukt het je wat afleiding te vinden.

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor sonjas » Ma 16 Mei 2011 11:28

Hallo,

Ik lees net je verhaal. Zelf ben ik vorig jaar ook naar de dokter geweest voor contactbloedingen.
Daarvoor had ik een spiraaltje laten plaatsen en dacht dat het daardoor kwam. Voor het spiraaltje had ik er nooit geen last van nml.
Ze heeft toen een uitstrijkje gemaakt, bloedgeprikt voor een soa, dat was allemaal goed. De enige optie toen was om het spiraaltje te verwijderen maar toen waren de bloedingen weer gestopt.
Nu sinds een maand of 2 begint het weer. Niet altijd maar soms. Wsl laat ik hem dan toch maar verwijderen...

Succes met de uitslag!!

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Ma 16 Mei 2011 13:31

dank je wel liddy en sonjas
jullie zijn geweldig bedankt voor jullie steun kan ik goed gebruiken nu
ja liddy probeer afleiding te vinden soms lukt het soms niet maar goed het is nu al maandag en donderdagmiddag kan ik voor de uitslag en een inwendige echo
ben benieuwd wat ik daarvan weer verwachten kan en of daar wel gelijk een uitslag van te zeggen is of dat ik dan weer wachten moet hoop het toch niet want de gynacoloog gaat na deze week op vacantie ja moet ook gebeuren natuurlijk

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 19 Mei 2011 18:28

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ik heb dus inderdaad kanker dus ik ga dood hoe moet het nu verder ben compleet van slag nu wordt doorgestuurd naar de daniel de hoed kliniek volgens de gynacoloog zou het nog best mee kunnen vallen ja wat heb ik daar nu aan mijn toekomst is er niet meer :cry: :cry: :cry:
zijn hier vrouwen die een baarmoederhalskanker overleefd hebben willen jullie dan reageren alsjeblieft lieve mensen
en ja het is zeker dat ik het heb dus nee het is geen voorstadium of zo nee het is nu vast
help wie wil mij meer vertellen hoe gaat het verder in zijn werk hoelang duurt het eer je weet in welk stadium je zit kun je uberhaupt wel genezen van baarmoederhalskanker :cry: :cry: :cry:
sorry lieve mensen ben zo verdrietig en helemaal de kluts kwijt heb dus nu geen toekomst meer :cry: :cry: :cry:

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor jada » Do 19 Mei 2011 21:46

Wat een vreselijk bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je totaal van streek bent :cry: . Tot je het weet kun je nog denken dat het misschien wat anders is, nu niet meer. Echter kanker hoeft lang niet altijd de dood te betekenen. Heel veel mensen genezen hiervan. Echter die verhalen worden snel vergeten. De mensen waar het slecht bij afloopt die verhalen worden onthouden, het lijkt dan net of het altijd slecht afloopt maar dat hoeft zeker niet.

Persoonlijk ken ik al 3 vrouwen die jaren geleden baarmoederhalskanker hebben gehad en volledig zijn genezen, 2 van hen hadden een vergevorderd stadium. Ook zij waren in angst en onzekerheid. Ook ken ik zeker 6 vrouwen die genezen zijn van borstkanker. 2 mannen overleefden prostaatkanker en een werknemer van ons overleefde een hele grote hersentumor met zeer slechte prognose.

Wat wel zeker is is dat je een nare tijd tegemoet gaat met angst, onzekerheid en verdriet, de wereld staat stil en dolgraag wil je weer terug naar het oude leven. Echter je zal merken dat je hier de kracht voor krijgt, je moet hier doorheen, het is iets wat op jou pad is gekomen en waar je het helaas mee moet doen.

Ik wens je heel erg veel sterkte en ik denk aan je. Blijf aub schrijven, dat lucht echt op.

liefs jada

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Do 19 Mei 2011 22:15

Wat verschrikkelijk voor je.
Natuurlijk denk je nu aan doodgaan, echter dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Je zult eerst verder onderzoek krijgen, bloedonderzoek en scans.
Het zal wel op een Wertheim operatie uitdraaien.
In de folder van Daniel de Hoed kun je lezen:
"Bij de operatie wordt een verticaal litteken gemaakt vanaf het schaambeen tot aan of even
voorbij de navel. Verwijderd worden de baarmoeder met de baarmoederhals, de bovenste
rand van de schede, het weefsel naast de baarmoeder(mond) en alle lymfeklieren gelegen in
het bekken. Als u niet meer menstrueert, worden meestal ook de eierstokken en eileiders
weggenomen. Deze operatie duurt ongeveer drie tot vijf uur
."
Op grond van wat je verteld hebt, zit je vermoedelijk pas in stadium 2.
Dus alle kans om te genezen.
Ja, je leest het goed, het is mogelijk om te genezen van baarmoederhalskanker.
Het gebeurt vanzelf dat je jezelf van alles in je hoofd haalt.
De kunst is nu om niet in die doemgedachten te blijven hangen.
Sta jezelf toe om even doem te denken en roep jezelf dan tot de orde, immers het is heel goed mogelijk dat je te behandelen bent.
Probeer bij de dag te leven, denk niet verder, want de komende dagen gaat alles anders dan je denkt.
Ga door met schrijven, dat helpt je om alles op een rijtje te zetten.
Je bent hier van harte welkom.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Vr 20 Mei 2011 23:20

ja het zou kunnen dat ik te behandelen ben maar om de een of andere reden denk ik dat niet
ik heb ook al die tijd dat ik moest wachten op de uitslag van uitstrijkje en biopt gezegd dat ik kanker had en helaas ik had gelijk
nu denk ik al die tijd al dit is het einde ik bedoel we hebben het hier wel over kanker die vergevorderd anders zou ik geen contactbloedingen hebben
wat ik alleen raar blijf vinden dat de gynacoloog eerder dacht aan een vleesboom ipv kanker en nog vreemder dat mijn mri van 31januari 2011
niks bijzonders liet zien nu 31 me weer een mri
volgens de gynacoloog is wat hij zag erg klein maar hoe kan hij dat nu weten
ik vertrouw het helemaal niet meer en wat ik dan lees krijg je dus een hoop ellende er extra bij een kleinere schede etc

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Di 24 Mei 2011 13:58

Dit wordt een pittige tekst.
Only, je bent zo overtuigd dat deze ziekte het einde van jou betekent dat je in je gedachten er ook alles aan doet om gelijk te krijgen.
Waarom ben jij niet bezig om alles op alles te zetten om beter te worden?
Het lijkt me voor jouw kinderen ook een heel rare situatie. Jij leert jouw kinderen nu door jouw houding dat als iets flink tegenvalt je er niets meer tegen kunt doen.
Je zou je kinderen nu ook kunnen leren dat hoe onzeker de situatie er ook uitziet, je je uiterste best kunt doen om de situatie ten goede te laten eindigen.
Je moet nu bezig zijn met leuke dingen, genieten van je kinderen en je man. Laat zien dat er strijdlust in je zit.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 26 Mei 2011 14:47

liddy nee ik ben niet bezig mijn gelijk te krijgen want ik wil helemaal geen gelijk maar ik kan niet genieten van man en kids zoals ik eerst deed sorry maar het spookt wel door mijn hoofd er zijn wellicht mensen hier die het wel kunnen daar heb ik heel diepe bewondering voor .
we praten hier over kanker he niet over een griep die wel weer over gaat.
en ja je hebt gelijk ik ben erg negatief ,misschien omdat ik al heel wat mensen die me zeer dierbaar waren aan kanker heb verloren dan zakt de moed me wellicht in de schoenen .
misschien ook omdat ik nog tegen een eerste gesprek zit aan te kijken misschien dat men mij na dit eerste gesprek wel meer kan vertellen .
ik hoop het vurig
.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor liddy » Do 26 Mei 2011 16:26

Toen mijn man ziek werd en ineens allerlei onderzoeken kreeg om te vinden wat hij had, dacht ik ook dat hij kanker zou hebben.
Echter we hielden ons steeds voor laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Het kan nog van alles zijn. Net zo goed als de kans er is dat het kanker is, is er ook de kans dat het geen kanker is.
Dit is niet je kop in het zand steken, echter het is niet vooruit lopen op wat zou het kunnen zijn.
Hij is aan longkanker overleden en ik, die later eierstokkanker kreeg, ik ben er nog steeds.
Ik weet hoe je je voelt.
Ik gun je dat je toch nog een stukje positiviteit kunt vinden.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor only52 » Do 26 Mei 2011 19:03

klopt wat je zegt liddy maar dat is nu eenmaal voor de ene mens makkelijker als voor de ander nee dat zeg ik niet goed het is voor niemand makkelijk het gaat meer om ruggegraat tonen en ik geef toe ik toon dat nu niet daarin geef ik jou helemaal gelijk maar wat je schrijft over het kan ook geen kanker zijn dat stukje klopt niet want de patoloog heeft dat biopt onderzocht en heeft laten weten dat het daadwerkelijk wel degelijk kanker is dus dat is geen vraag meer maar helaas werkelijkheid.
ik ga zeker harder mijn best doen om te proberen er anders tegen aan te kijken doe m,n best
bedankt voor je reactie

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor riaw » Vr 27 Mei 2011 20:45

Ook ik dacht dat mijn leven zou eindigen toen kanker vastgesteld werd,daarbij liep ik al ruim een jaar met de klachten rond,dus was er van overtuigd dat er ook uitzaaïngen zouden zijn,nu een half jaar na mijn operatie ben ik aardig hersteld en er bleken dus ook nog geen uitzaaïngen te zijn.

Ik ben er wel voor gegaan en heb gevochten,doe dat nog steeds dus je ziet alles is nog steeds mogelijk.

louise40
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011 10:22

Re: afwijkende cellen gevonden

Berichtdoor louise40 » Za 28 Mei 2011 14:42

hai only , ben zelf nieuw hier, maar door ervaring wijs geworden hoop ik je toch wat positiefs mee te geven.
stel dat het kanker is ... dan is het misschien wel heel goed te opereren en je hebt een mri scan gehad die verder niet heel grote afwijkingen vertoonde.. daaruit maak toch wel op dat het misschien niet een heel grote tumor is... en zelfs als het wel een tumor is , en je bent geopereerd zou het zomaar helemaal weg kunnen zijn .. tuurlijk is het logisch dat je nu even heel erg geschrokken bent en dat moet je vooral flink van je afschrijven maar probeer wel reëel naar de zaken te kijken. ze kunnen zoveel tegenwoordig...wachten op uitslagen is echt verschrikkelijk maar kop op!


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten