waar ligt de grens?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
ineke75
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 09 Dec 2009 18:02

waar ligt de grens?

Berichtdoor ineke75 » Wo 09 Dec 2009 18:20

Hallo,

Natuurlijk kunnen jullie mij ook geen antwoord geven. Deze beslissing moeten we zelf nemen maar het is zo moeilijk. Vooral omdat je pas hier goed over mee kunt denken wanneer je een beetje weet hoe beangstigend kanker is, of de kans het te krijgen.
Ik ben al een aantal keren geopereerd aan cysten bij/rond mijn eierstokken. 2x bleek het om borderline tumoren te gaan. Mijn eierstokken zien er ziek en onrustig uit daardoor. Momenteel heb ik ook veel vocht in mijn buik, waarschijnlijk omdat het door al dat littekenweefsel niet goed weg kan (al 5 buik operaties gehad). Het vocht is voor onderzoek opgestuurd en gelukkig geen kwaadaardigheid gevonden.
Wel blijft het dus onrustig door die borderline, ook zit er nu wederom een gezwelletje waarvan we niet met 100% zekerheid kunnen zeggen wat het is.
De gyn maakt zich wat zorgen, de oncoloog niet. Blijft aangeven dat je in principe niet zult sterven aan die borderline.
Toch ben ik hier heel angstig voor, heb ook wel andere verhalen gelezen.
Na 5 jaar proberen zwanger te worden, 3 miskramen, al die operaties en die onrust die blijft hebben we eigenlijk de grens wel bereikt.
Concreet zou dat dan zijn om de eierstokken etc. te laten verwijderen (protocol bij borderline en geen kinderwens).

Wij hebben dus wel die kinderwens maar ben erg bang dat het uiteindelijk toch de verkeerde kant op zal gaan.
Weet eigenlijk niet wat ik verwacht van jullie, graag reacties/meningen. Wat zouden jullie doen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: waar ligt de grens?

Berichtdoor liddy » Wo 09 Dec 2009 18:30

Heb je al gedacht om een second opinion te vragen?
Ik denk dan met name aan Prof. Dr. Roy Kruitwagen van het academisch ziekenhuis in Maastricht.
[url]http://www.azm.nl/zorgcentra/zorgcentra/Gynaecologieobstetrie/onsteam/81374[url]
Hij heeft mij behandeld in Tilburg voor granulosaceltumor, ook een vorm van een borderlinetumor.
Aangezien ik geen kinderwens had en 45 jaar was, was het gelijk verwijderen van de eierstokken.
Echter ik zou je geen raad kunnen geven. De vraag is bijv. is jouw tumor hormoongevoelig.
Kun je leven met het nieuwe gezwelletje? Wat als er meer gezwelletjes komen?
Je kunt niet blijven opereren, want iedere operatie wordt moeilijker naarmate er meer littekenweefsel is.
Wat een afschuwelijk dilemma waar je voor staat.
Is het een idee om met je arts te praten om zo in een gezamelijk gesprek met je man beter zicht te
krijgen wat voors en tegens in houden?
Ik wens je veel wijsheid toe.

martin1976
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: Do 08 Okt 2009 07:25
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: waar ligt de grens?

Berichtdoor martin1976 » Vr 11 Dec 2009 17:48

jeetje wat een moeilijke keuze.
Ik vind het idee van de second opinion wel een goede.
Wene je veel succes met deze lastige keuze.

Grt Martin
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten