chemo-bestralingen of niet ???

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
reehorst
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 12 Apr 2006 20:33

chemo-bestralingen of niet ???

Berichtdoor reehorst » Do 20 Dec 2007 21:17

Ben 3 jaar geleden geopereerd aan slokdarmkanker, waarbij mijn slokdarm is verwijderd, en mijn maag tot boven aan toe is opgetrokken.
Dit werkte drie jaar lang uitstekend, was na de operatie niet schoon, maar heb een goede tijd gehad.
Nu echter zijn er uitzaaingen in en tussen mijn longen, in mijn schouders en bekken, en in klieren naast mijn nieuwe slodarm, of zogenaamde buismaag.
Mijn vraag is , ze willen nu chemo, en bestralingen gaan toepassen, heeft dit nut ??
Wat zijn de bijwerkingen ??, haalt het de kwaliteit van mijn leven erg naar beneden ??
Heeft iemand advies of goede raad hierover ??

Groetjes, Jan

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Za 22 Dec 2007 21:13

hoi Jan,
dat zijn eigenlijk vragen ook voor de behandelaar... Ik weet niet of de behandeling levensreddend of levensreKKend bedoelt is, maar in de laatste situatie hoor ik wel vaak goede verhalen over bestraling. Over chemo is het wisselend. Maar ik denk dat je altijd moet onthouden, wat je ook gaat beslissen, dat als je kiest voor behandelen, dat je te allen tijde zelf de baas blijft en dat je altijd mag zeggen: en nu stop ik er mee. Dit doen we niet meer zo.

misschien dat lotgenoten je nog wat meer kunnen adviseren, maar veel hangt ook af van de chemo zelf en hoe jij daarop reageert, want iedereen reageert toch anders. Wat bij de 1 een heel heftige kuur is, valt voor de ander ontzettend mee. Blijft moeilijk dus

heel veel sterkte in elk geval!

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

nil
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 28 Feb 2008 04:32

Berichtdoor nil » Do 28 Feb 2008 04:50

Beste Jan.

De richtlijnen voor het behandelen van kanker d.m.v. chemotherapie en bestralingen gaan er altijd van uit dat deze de kwaliteit van leven verbeteren. Indien dit niet de verwachting is zouden de medici deze behandeling niet voorschrijven. Uiteraard wordt je voordat je gaat behandelen uitvoerig geinformeerd over de behandeling en diens bijwerkingen zodat je een zo goed mogelijke keuze kan maken over wel of niet behandelen. Met betrekking tot de bijwerkingen van chemotherpie en radiotherapie (bestraling)is de volgende site een goede en betrouwbare informatiebron: www.kwf.nl
Let wel dat het niet zo is dat je al die bijwerkingen ook daadwerkelijk krijgt. En dat er voor de meeste bijwerkingen (zoals misselijkheid e.d.)hele goede medicijnen zijn. Ook is het zo dat je ten alle tijden kan stoppen met de behandeling als deze voor jou zelf niet het gewenste resultaat heeft of dat de kwaliteit van leven te minimaal is.Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet zo vaak het geval is. Schrijf in ieder geval deze vragen op en bespreek ze met uw behandelend arts is mijn tip.

Met vriendelijke groet en veel sterkte de komende tijd,
Nil

wanda2
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 23 Mar 2008 21:52
Contact:

Berichtdoor wanda2 » Zo 23 Mar 2008 22:25

Mijn vader Jan is 13-03-2008 overleden.

Bedankt nog voor de reactie's,
Heel bijzonder
heel gewoon
gewoon een heel bijzonder persoon
mijn papa
13-03-2008

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Zo 23 Mar 2008 23:19

Hopelijk is je vader rustig naar het einde gegaan.
Van harte gecondoleerd.
Heel veel sterkte met het verwerken.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten