bestralingen en werken?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
janneman
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 26 Okt 2007 15:07

bestralingen en werken?

Berichtdoor janneman » Vr 26 Okt 2007 15:44

Binnenkort moet mijn vriend met 6 weken dagelijks bestralingen + chemo beginnen. Is het mogelijk om daarbij te blijven werken als consultant (dus geen fysieke arbeid)? Of is dat gelijk uit den boze en lig je alleen maar op bed?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Vr 26 Okt 2007 16:20

Beste Janneman,

Je moet beseffen dat bestraling en chemo een enorme aanslag op je lijf zijn.
Je zult, denk ik, uit moeten gaan van het standpunt dat werken niet mogelijk is.
En dan heb ik het nog niet eens over de kans dat hij erg misselijk wordt, vermoeid raakt, uit zijn doen, slecht slapen enz.
Ik zou alle krachten die ik heb willen aanwenden voor een zo goed mogelijk effect.
Er is best de kans dat je vriend heel goed de bestraling en chemo verdraagd, maar wees beducht voor het tegendeel.

Liddy

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 26 Okt 2007 20:10

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Liddy. Ga uit van het ergste. Er zijn mensen die doorwerken tijdens de behandeling, chemo dan wel bestraling. En bij de ene gaat dat goed, de ander merkt al snel dat het toch te zwaar wordt.
Veel hangt ook af van het gebied waar bestraald moet worden en de bijwerkingen die hij gaat ervaren. En dat is echt zo verschillend per persoon.
Dus het is afwachten. Ik weet niet of het mogelijk is, maar het zou fijn zijn als hij het per dag kan bekijken. Gaat het goed en wil hij, dat hij dan kan gaan werken, zo niet, dan blijftie thuis. Dit om te voorkomen dat je teveel vergt van het lichaam. Afspraken maken met klanten bijvoorbeeld is iets wat erg moeiljik is, omdat je gewoon niet kan voorspellen wat er staat te gebeuren. Maar werk waarvan het op dat moment niet uitmaakt of het vandaag of morgen gebeurd, dat kan natuurlijk wel doorgaan, als hij dat wil.
Het is ook altijd nog af te wachten wat voor effect het emotioneel op hem heeft...

sterkte in elk geval voor jullie allemaal! Toch heel heftig wat jullie zo overkomt!

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten