PET-scan

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Kylindra
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Ma 23 Apr 2007 19:20

PET-scan

Berichtdoor Kylindra » Za 28 Apr 2007 21:49

Ik heb even een paar vraagjes over de PET-scan. Had er nog nooit van gehoord, maar ik heb het hier nu eens gelezen. Wat houdt een PET-scan precies in? En waarom wordt de scan niet bij iedereen gemaakt die kanker heeft? Mijn schoonzus heeft dus kanker, weten we sinds een weekje, en ze hebben het wel over verschillende scans gehad, maar nog nooit over een PET-scan. Is het handig om hier zelf op aan te dringen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Za 28 Apr 2007 23:17

Hieronder wat informatie die ik op Google heb gevonden:

Wat is een PET-scan?
Kankercellen delen zich sneller dan gezonde cellen. Daarbij is ook de celstofwisseling versneld. De PET-scan (Positron Emissie Tomografie) is een nucleair geneeskundig onderzoek waarbij veranderingen in de stofwisseling van cellen in beeld worden gebracht met behulp van een kleine hoeveelheid radioactieve stof en een speciale scanner. Tegenwoordig is de PET-scan aangevuld met een CT-scan. Hierdoor kunnen kwalitatief betere beeld gemaakt worden.
Wanneer wordt een PET-scan gedaan?
* Als het met de CT-scan of de MRI-scan niet lukt de plaats van een primaire tumor of uitzaaiingen te vinden, terwijl overige diagnostiek wel op kanker wijst.
* Om te bepalen in welk stadium de ziekte verkeert.
* Om te beoordelen wat het effect van de therapie op kankercellen is geweest (aan de hand van PET/CT-beelden voor en na een therapie)

De PET-scan geeft informatie over het functioneren van bepaalde organen. Het toestel detecteert kleine hoeveelheden radioactieve stof, die van tevoren is toegediend. In het lichaam heeft deze stof zich verzameld op plaatsen waar veel stofwisseling plaatsvindt. De PET-scan toont ons zo beelden van mogelijk aanwezig tumorweefsel. Naast de CT-beelden levert het dus aanvullende informatie.

Met de PET scan kunnen tumoren niet alleen in een vroeger stadium ontdekt worden, de PET scan gekoppeld aan een CT scan geeft een zeer compleet beeld, waardoor het gezwel erg nauwkeurig aan te geven is in het lichaam.
Tot slot is door middel van de PET scan veel sneller en nauwkeuriger aan te geven of een behandelmethode aanslaat.

Kylindra
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Ma 23 Apr 2007 19:20

Berichtdoor Kylindra » Zo 29 Apr 2007 10:50

Bedankt Liddy! :)

Het lijkt me dus wel een heel zinvol onderzoek, ik denk dat we daar toch op moeten aandringen mocht de arts er niet zelf over beginnen.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Zo 29 Apr 2007 18:22

Het nadeel alleen van een petscan is wel dat het ook weleens foutieve resultaten geeft omdat het uitgaat van actieve cellen en een bepaalde suiker. Mogelijk is dat nu minder omdat het dus al bijna standaard wordt gecombineerd met de ct scan en in het begin was er sprake van een vervanger van de ct-scan.
En daarbij is het niet voor iedere kankersoort geschikt. Bij bepaalde kankersoorten wordt de scan dus vaker gebruikt dan bij de anderen en zelfs dan verschilt het per patient of het zinvol is of niet om de petscan te gebruiken. Net zoals je voor bepaalde kankers een mri scan krijgt en voor een heleboel kankersoorten weer niet
Maar je kan het altijd aankaarten natuurlijk en als het niet nodig is ofzo, dan kan je arts ook uitleggen waarom niet.
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: PET-scan

Berichtdoor schorpioen » Wo 27 Jul 2011 14:32

hoi hoi,

heb zelf pet-scan gehad wegens anuskanker.
je wordt daarvoor eerst op van alles en nog wat getest ook op suiker.

dan lig je alleen op kamertje en wordt er radioactief spul in gespoten, vervolgens moet je zowat een uur heel stil zitten of liggen.
daarna ga je door de scan.
hieruit bleek dat de kanker alleen aan buitenkant van anus zat :) en helemaal niets aan de binnenkant :) hele opluchting was dat.

vele lieve groetjes schorpioentje

Trea1967
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 27 Dec 2011 14:46

Re: PET-scan

Berichtdoor Trea1967 » Di 27 Dec 2011 15:28

Hallo,

Ik heb vorige week een pet chan gehad. Om te kijken of mijn tumoren kwaadaardig zijn of niet, helaas zijn ze kwaadaardig.
Over de chan terug te komen het is mij allemaal 100% meegevallen. Je moet wel lang stil liggen maar verder viel het echt te doen.

Groetjes Trea,


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten