Hoe lang duurt dat je haar uitvalt?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Hoe lang duurt dat je haar uitvalt?

Berichtdoor rene68 » Za 24 Feb 2007 12:59

Mijn vriendin heeft lymfeklierkanker (non-hodgkin b-cel, fase 1) waarvoor ze inmiddels twee weken geleden haar eerste CHOP-R kuur heeft gekregen. Haar hoofdhuid doet sinds gisteren opeens erg zeer wat volgens de pruikenwinkel een teken is dat het haar gaat uitvallen. Maar hoelang duurt het dan nog? Iemand hier ervaringsdeskundig (vast wel op een forum asl deze)? Of varieert het weer per persoon?

Overigens zijn wij helemaal in de gloria want de oncoloog vertelde ons dat ze zeker wist dat de kuur aangeslagen was, zelfs pas na 1 behandeling met chemo. De tumor zit namelijk in de lymfeknoop net boven het borstbeen. Als de kuur niet was aangeslagen dan had ze een dikke nek gehad en de halsslagader (dat was de aanleiding om naar de huisarts te gaan) is ook niet meer zo erg verdikt. Onze laatste angst is dus nu weg!

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Za 24 Feb 2007 14:26

wat fijn om te horen, dat nu al zichtbaar is dat de kuur aanslaat!
Wat het haar betreft; bij mij begon het vlak voor m'n 2e kuur. Dus zo'n beetje 3 a 4 weken na de eerste. Bij mij ging het geleidelijk in een tijdsbestek van ongeveer 1 week. Ik heb het overigens niet afgeschoren. Na enkele kuren pas, was ik op z'n kaalst. En na kuur 6 (van de 8) begon het weer een beetje te groeien (bleef wel wat vallen ook hoor) . Maar je zag het haar echt doodgaan bij mij had ik het idee. Doffer, droger...
Ik heb geen pruik gedragen dan, maar toen het op z'n ergst was, smeerde ik regelmatig als zijnde 'gel' om de warrige dooie pieken wat te fatsoeneren, babyolie in m'n haar. Om het nog een beetje te laten glanzen ;) . Tja, je moet iets.
sterkte verder voor je vrouw en jou,

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

dirkiedons
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Feb 2007 16:26
Locatie: den bosch
Contact:

kaal worden

Berichtdoor dirkiedons » Za 24 Feb 2007 16:46

Hoi,

sinds ruim een week heb ik mezelf kaalgeschoren.
Ik wordt behandeld voor borstkanker.
De snelheid waarmee het uitvalt kan liggen aan de soort chemo en blijkbaar ook de dikte van je haar.
Bij mij begon op zondag de eerste haren los te zitten.
Op maandag waren het plukken en op donderdag waren het nog steeds plukken maar werd het haar zichtbaar dunner. Bovendien begon alles te jeuken omdat die haren overalin kruipen en toen heb ik beslotn om het af te scheren waarna ik nog millimeter steketltjes had.
Het geeft een rust als het eraf is.
Jeuk is weg, je plukt geen haren meer overal uit en vanaf en het moeilijke moment van het scheren is weg.
Heelveel sterkte

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Di 06 Mar 2007 21:30

Drie weken na de eerste chemo, heeft ze haar haar laten afscheren. Ze durfde het niet meer aan te raken. Maar het afscheren is haar heel erg zwaar gevallen. Ik heb haar nog niet zoveel zien huilen. Nu vindt ze zichzelf overduidelijk een kankerpatient, iedereen kan het zien..... Ze heeft echt een waanzinnig mooie pruik. Zelfs mensen die haar heel erg goed kennen zien het niet. De pruik is exact geknipt en in de kleur die ze had. Maar toch...... Ongelooflijk zwaar is dit blijkbaar voor haar. Niemand mag het zien, ik ook niet, omdat ze zichzelf echt verschrikkelijk lekijk vindt. Ik zou haar zo graag helpen maar ik weet niet hoe..... zo vervelend om te zien dat je partner zo verdrietig is en je niets kunt doen...... Misschien iemand tips?

dirkiedons
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Feb 2007 16:26
Locatie: den bosch
Contact:

Berichtdoor dirkiedons » Wo 07 Mar 2007 10:33

Hoi Rene,

Ik voel je onmacht in je berichtje. Helaas ben ik bang dat ik je weinig kan helpen. Ik kan je alleen vertellen hoe ik ermee omga.
Na 3 weken heb ik mijn haren afgeschoren. het scheren was voor mij ook wel even slikken.
Daarna ben ik mezelf in de spiegel gaan bekijken. He...ik heb best een mooi rond bolletje..heb ik toen bedacht. Ik draag ook geen pruik. Wel sjaaltjes, buffs en petten. Veel mensen hebben mijn kale hoofd gezien en het gekke is....het went voor hun ook snel. Op straat wordt ik er ook niet op aangesproken of zo.
Ik ben positief ingesteld en beschouw mezelf meer als een kankerpatient. Ik ben min of meer dezelfde persoon als 2 maanden geleden, maar nu toevallig ook nog met borstkanker. Ik hoop dat deze positieve benadering ook voor jouw vriendin werkt. Bovendien..het haarverlies is maar tijdelijk. Het komt terug.....

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Wo 07 Mar 2007 20:50

Ja, die onmacht inderdaad. Probleem is dat zij tot de conclusie kwam dat ze een eierhoofd heeft en dus helemaal geen mooi bolletje... Het gaat toch wel iedere dag iets beter. Haar eigen haar is nu bijna weg..... Misschien dat dat ook wel weer rust geeft hoor. Maar even afwachten denk ik. Ik kan wel honderd keer zeggen dat ik haar ook mooi vind zonder haar helpt niet echt. Anyway, bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
eisbaerke
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2005 23:28
Contact:

Berichtdoor eisbaerke » Vr 09 Mar 2007 21:01

De haartjes begonnen bij mij na de 2de kuur uit te vallen ... Net zoals dirkiedons heb ik het er laten afscheren ... ik was het "blauwe" haar trouwens beu :wink: (had mijn haar vlak voor de chemo opzettelijk blauw laten verven, is de enigste en laatste keer dat ik mijn haar ooit heb laten verven :roll: )
Alles over xerostomie (Geen of weinig speeksel & slikproblemen na bestraling in Neus-Keel gebied) => http://www.xerostomie.be


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten