help! Ongerust over opvolging darmkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
eefje1
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2005 20:23

help! Ongerust over opvolging darmkanker

Berichtdoor eefje1 » Wo 12 Okt 2005 20:29

Hallo,
Ik heb enkele vragen ivm de medische opvolging van mijn moeder.
Bij mijn moeder is er 2 jaar geleden darmkanker vastgesteld. Zij heeft een operatie gehad en daarna chemo. Alles goed tot een jaar later...Een gezwel in de lever dat partieël werd verwijderd. Nadien werd er geen chemo gegeven. Mijn moeder wordt opgevolgd in een ziekenhuis, maar geen universitair (wij wonen in België). Om de paar maanden wordt er bloed getrokken. Nu heeft zij al een paar keer 'verhoogde' waarden (?) in haar bloed (van 1 na de operatie naar nu 10). Er is dus iets mis. Op de scan is er niets te zien, dus er werd terug het advies gegeven op over 2 maand terug te komen...
Mijn vraag is eigenlijk of dit de gewone gang van zaken is. Is dit bij anderen ook zo? Wordt er dan geen chemo gegeven? Wat als er dan terug een gezwel is in de lever? Ze kan niet zonder lever? Moet er gewacht worden tot er iets te zien is op de scan?
Enfin, ik zit met zoveel vragen en vraag me af of we geen 2de opinie in een universitair ziekenhuis moeten vragen. Tenzij er iemand me kan gerust stellen dat dit inderdaad de manier van werken is!
Ik hoop alvast op een antwoord!!
Groetjes,
Eefje

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Re: help! Ongerust over opvolging darmkanker

Berichtdoor sjelly » Wo 12 Okt 2005 21:04

eefje1 schreef:Hallo,
Ik heb enkele vragen ivm de medische opvolging van mijn moeder.
Bij mijn moeder is er 2 jaar geleden darmkanker vastgesteld. Zij heeft een operatie gehad en daarna chemo. Alles goed tot een jaar later...Een gezwel in de lever dat partieël werd verwijderd. Nadien werd er geen chemo gegeven. Mijn moeder wordt opgevolgd in een ziekenhuis, maar geen universitair (wij wonen in België). Om de paar maanden wordt er bloed getrokken. Nu heeft zij al een paar keer 'verhoogde' waarden (?) in haar bloed (van 1 na de operatie naar nu 10). Er is dus iets mis. Op de scan is er niets te zien, dus er werd terug het advies gegeven op over 2 maand terug te komen...
Mijn vraag is eigenlijk of dit de gewone gang van zaken is. Is dit bij anderen ook zo? Wordt er dan geen chemo gegeven? Wat als er dan terug een gezwel is in de lever? Ze kan niet zonder lever? Moet er gewacht worden tot er iets te zien is op de scan?
Enfin, ik zit met zoveel vragen en vraag me af of we geen 2de opinie in een universitair ziekenhuis moeten vragen. Tenzij er iemand me kan gerust stellen dat dit inderdaad de manier van werken is!
Ik hoop alvast op een antwoord!!
Groetjes,
Eefje


Ga hier maar eens kijken

http://www.nki.nl/
Je hebt altijd recht op een secend opinion
Bel het ziekenhuis maar

succes en sterkte met alles
groetjes Elly
begin de dag met een lach

Gast

Re: help! Ongerust over opvolging darmkanker

Berichtdoor Gast » Vr 14 Okt 2005 09:40

eefje1 schreef:Enfin, ik zit met zoveel vragen en vraag me af of we geen 2de opinie in een universitair ziekenhuis moeten vragen. Tenzij er iemand me kan gerust stellen dat dit inderdaad de manier van werken is!
Ik hoop alvast op een antwoord!!
Groetjes,
Eefje


Een second opnion zou ik sowieso aanvragen in deze situatie.

Anne

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 14 Okt 2005 10:24

hoi,

tja, het hangt er een beetje vanaf welke waarde verhoogd zijn.. van 1 naar 10.. dat kan iets zijn, maar het kan ook niets betekenen.. sommigen waarde schommelen gewoon altijd wat.. en sommigen waarde worden ook verhoogd bij verkoudheid, griep.. gewone dingen dus... kun je het niet gewoon aan de arts vragen? wat meer details? en het waarom? en of chemo niet nodig was geweest?
daarna kun je beslissen of een second opinion misschien wel nodig is...

sterkte in elk geval... er is niets zo onprettig als angst.. en je zorgen maken

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

waarde

Berichtdoor sjelly » Zo 16 Okt 2005 18:34

jodyi schreef:hoi,

tja, het hangt er een beetje vanaf welke waarde verhoogd zijn.. van 1 naar 10.. dat kan iets zijn, maar het kan ook niets betekenen.. sommigen waarde schommelen gewoon altijd wat.. en sommigen waarde worden ook verhoogd bij verkoudheid, griep.. gewone dingen dus... kun je het niet gewoon aan de arts vragen? wat meer details? en het waarom? en of chemo niet nodig was geweest?
daarna kun je beslissen of een second opinion misschien wel nodig is...

sterkte in elk geval... er is niets zo onprettig als angst.. en je zorgen maken

jodyi


goh weet je dat ik daar tot heden nooit iets over gehoord heb


gaat fout of goed bij mij
en gelukkig is m,n tumor wat kleiner geworden inclusief m,n lymphklieren
pfttt was een feestdag en maand niet terug komen

groetjes Elly
begin de dag met een lach

Stefan

help! Ongerust over opvolging darmkanker

Berichtdoor Stefan » Vr 04 Nov 2005 17:20

Dag Eefje

Misschien een late reactie maar ik las nu pas uw berichtje.
In juni 2004 is in het Universitair Ziekenhuis van Gent een stuk van mijn dikke darm weggenomen, darmkanker.
Ik ben heel tevreden over de opvolging (met de nodige tijd voor vragen en antwoorden). "Mijn" oncoloog is prof. Peeters.
Ik veronderstel dat de nazorg in de andere UZ's even goed is. Ik zou in ieder geval niet aarzelen om hen te contacteren met uw vragen.

Vriendelijke groeten
Stefan


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten