Kl*te kanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Shana*

Kl*te kanker

Berichtdoor Shana* » Ma 25 Jul 2005 14:05

Hej,

ik ben een jaar en half geleden mijn vriend verloren aan kanker (leukemie). Hij had dit als kleine jongen gekregen maar de dokters beweerde na enige chemo's en de nodige verzorging dat alles weg was.

Dat was het dus niet. Op zijn 17de kwam de hartverscheurende diagnose dat de kanker terug was! Maar dat we ons moesten voorbereiden want dat de kanker was uitgezaait over zo goed als heel zijn lichaam.

Mijn vriend heeft me toen alleen genomen en vertelt dat er een operatie kon gedaan worden, maar dat het maar 50% kans had dat deze slaagde, hij kon ook chemo volgen.

Die wou hij volgen voor mij. hij wou me niet alleen laten dat heeft hij me zo vaak gezegd :( . De operatie vond hij zinloos, hij wou niet meer pijn lijden dan nodig was. en hij wou ook zijn ouder het geld niet aftroggelen voor iets waar misschien geen baad bij was.

Maar de chemo's werkte na verloop van tijd niet meer.
Hij kon niet meer. hij was op.. wou niet meer vechten.
Het deet me zoveel pijn om hem daar te zien aftakelen in de zetel tegen het raam. Met de laptop op zijn schoot. hij kon op het einde nog maar amper een kwartiertje op msn daarna was hij gewoon doodop.

Hij wou breken tussen ons. Ik heb tranen met tuiten gehuilt en hem gesmeekt om dit niet te doen! Ik wou hem niet verliezen door die kl*te kanker! Hij wou dit ook niet zei hij. dus bleven we samen. Ook al wist ik dat het niet makkelijk zou zijn, ik was heus niet van plan hem te laten vallen voor 'een ziekte'.!

We hadden afgesproken op msn om 3u.
het was half 4 en hij was er nog steeds niet. het was ook niet zijn gewoonte om nergens op te duiken zonder verwitteging of om zo iets te vergeten.
Dus ging ik naar hem thuis. Heel de onderweg heb ik zitten denken wat er zou kunnen zijn, en eerlijk ik was enorm bang dat zijn zus of eender wie me zou vertellen dat ik te laat was.

Eenmaal aangekomen, belde ik zo snelmogelijk aan.
Mijn hart sprong bijna uit mijn lichaam.
Zijn moeder deed open en greep me beet, het enigste wat ze zei was shana, hij wilt je zo snel mogelijk zien! haar rode ogen spraken boekdelen, er was iets niet juist!

Ik ben onmiddelijk naar hem toe gelopen.
Hij nam me vast. En zei de woorden die ik liever nooit had willen horen.
Hij begon te huilen en zei dat hij niet meer wou vechten, hij kon niet meer, hij was op! ik ben beginnen roepen dat hij dit niet mocht, dat hij mij alleen ging laten, hij moest vechten voor ons! voor mij!

En toen spookte er enorm slechte gevoelens door mijn hood: hij kon ik zo egoïstisch doen, terwijl de jongen die daar lag, doodmoe gevochten was, enkel wachten op bevestiging van mij!

Ik ben naar hem toegegaan en heb hem vertelt: dat welke beslissing hij ook nam, ik altijt aan zijn zijde zou staan. hij zei me dat dit het mooiste was wat hem iemand ooit kon geven: 'verlossing'.

Een paar dagen erna heeft hij dus euthanasie gepleegt. hij wou dat ik erbij was. maar dat heb ik niet aangedurft. ik kon niet zomaar zijn hand vasthouden en hem zien wegglippen.

Hij zei dat hij mij begreep en heeft toen gevraagt of hij nog 2uur alleen met mij mocht zijn. Iedereen ging akkoord al had ik wel door dat zijn moeder het er moeilijk mee had.
Er zijn dingen gezegd die ik voor altijd koester. maar die ik liever voor mezelf houd.

Enkel de woorden dat dit geen afscheid was, enkel een een weerzien, en dat hij enorm veel spijt had dat hij me alleen moest laten, maar dat hij gewoon niet meer kon!
Ik moest nu gelukkig zijn met iemand anders, maar van zodra ik daarboven kwam, moest ik terug helemaal van hem zijn.!

en het klinkt misschien raar, maar het zal zo zijn!
Ik heb nu nog altijd zijn kettingkje aan, slaap met zijn t-shirts, met zijn knuffels, en zie hem in mijn dromen.

Ik mis hem enorm, en ben in een zware depressie terecht gekomen, maar ik besef nu dat dit niet was wat hij wou!

Ik moet vechten, en blijven leven voor hem.
En als ik later een zoon heb .. geef ik hem zijn naam * stefano *

annelies_25
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: Za 02 Nov 2002 20:46

Voor Shana

Berichtdoor annelies_25 » Ma 25 Jul 2005 19:32

Beste Shanna
Verdrietig meid om te lezen, zal erg zwaar voor je zijn ik heb een gedicht gekregen over troost toen een lieve vriendin overleed en wil die graag met je delen,
Sterkte en veel kracht! Annelies
Troost van de overkant.

Waarom treur je nu ik ben bevrijd.
Mijn lichaam heb ik afgedaan
om grenzeloos te leven
en uit mijn pijn verheven.
Ik ging je voor, de donkere poort
van angst is overwonnen.
en onbeperkt leef ik nu voort,
daar was het om begonnen.

Mijn lichaam ging de weg van zaad
dat sterven moest en breken
dwars door de weg van goed en kwaad
is het nog slechts een teken
van wat er in mij heeft geleefd
en ooit nog uit moest komen
en wat door mij werd uitgezegd
in verre toekomstdromen.

Nu keert het weer waar het begon
toen ik er kwam leven
het wordt nu langzaam door de tijd
aan de aarde terug gegeven.
En ik, ik woon nu uit de tijd
en het is goed, want ik ben bij
mijn oorsprong teruggekomen.

Droog je tranen maar, huil niet meer
om mijn voorbije leven
waarin ik al wat ik bezat
gestalte heb gegeven.
Groei maar aan mijn herinnering
bewaar vooral het goede
omdat ik daarin uiting gaf
van het heil dat ik vermoedde.

gelezen in het kwartaalblad van de E.Kubler-Ross-stichting.

Miep

Berichtdoor Miep » Wo 07 Sep 2005 16:23

Hallo Shana,

Wát een verhaal...
Ik wil jou en de ouders van Stefano, en natuurlijk vrienden
en verdere fam. héél veel sterkte en kracht toewensen..

Hoe is t op t moment met je??
Als je deze site tenminste nog bezoekt.

Groetjes Miep..

Gast

Berichtdoor Gast » Ma 17 Okt 2005 21:26

Miep schreef:Hallo Shana,

Wát een verhaal...
Ik wil jou en de ouders van Stefano, en natuurlijk vrienden
en verdere fam. héél veel sterkte en kracht toewensen..

Hoe is t op t moment met je??
Als je deze site tenminste nog bezoekt.

Groetjes Miep..


hej miep,

dank je voor je antwoordje.

op de moment gaat het niet zo goed, zaterdag was hij exact 2jaar dood.
& ik besef nu dat ik hem nog steeds ONGELOOFELIJK mis :(

ik weet op bepaalde momenten met me zelf geen blijf meer.


xxx shana

Miep

Berichtdoor Miep » Vr 28 Okt 2005 16:52

Ha Shana,

Klote voor je dat je t zo moeilijk hebt.

Nu weet ikzelf ook wat t missen van een dierbare is. Mijn moeder is 15 sep jl gestorven aan de gevolgen van longkanker. Mam is 52 jaar geworden. Het gemis is heel groot en t is nog vaak zo onwerkelijk... Maar t gaat wel. Ik ben alweer 2 wkn aan t werk en dit gaat prima. Ik werk in t ziekenhuis dus lekker onder de mensen! Maar ook vaak confronterend met patienten. En doktoren die mn mam hebben behandeld en verpleegkundigen die ik tegenkom van de afdeling waar mam is gestorven. Maar ik probeer dr maar t beste van te maken.

Groetjes Miep :wink:

Gast

Berichtdoor Gast » Di 13 Dec 2005 17:13

hej miep,

ik moet zegen dat ik ENORM veel bewondering voor je heb.

ik haat ziekehuizen & kom er liever niet dan wel; die akelige lange gangen doen mij aan die moeilijk tijd denken.

het voelt of dat de plaats is waar ik hem uit het oog ben verloren.

nog maals wil ik zegen : innige deelneming & veel sterkte meisje als er ooit iets is laat je het maar weten. kweet precies hoe jeje nu voelt

STERKTE
shana


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten