Organen doneren als je kanker hebt (gehad).

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Gebruikersavatar
Tineke1974
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: Wo 28 Jul 2004 14:53
Contact:

Organen doneren als je kanker hebt (gehad).

Berichtdoor Tineke1974 » Vr 06 Mei 2005 14:16

Ik hoorde laatst dat iemand die kanker heeft (gehad) niet in aanmerking komt om organen te doneren na zijn of haar dood. Wie weet of dit klopt?

Ikzelf heb leukemie gehad en had altijd een donorcodicil maar nu vraag ik me dus of of ik nog wel organen mag doneren.

Groetjes Tineke
Pluk de dag!

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 06 Mei 2005 17:17

Hoi Tineke,

het hangt een beetje af van welke organen.. Ik heb zelf ooit ergens bij toeval gelezen dat inderdaad als je bepaalde kankersoorten gehad hebt, dat je bepaalde organen niet mag doneren; dit is ook niet zo gek; zelf heb ik o.a adriamicyne gehad, wat rotzooi is voor o.a je hart. Hierdoor zal mijn hart zeer waarschijnlijk niet in aanmerking komen voor donatie. Zoals ik het toen las, bleven er in mijn geval (lymfeklierkanker gehad) enkele organen over. Ik ben wel benieuwd hoe het nu precies zit ;) dus ik ga ns verder informeren hoe en wat precies. Het blijft echter zo; het is goed dat je een codicil hebt, want op het moment dat het van toepassing is, zullen ze altijd natrekken wat dan wel en niet mag, maar als je geen toestemming geeft, heeft er niemand baat bij..

groetjes jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
Tineke1974
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: Wo 28 Jul 2004 14:53
Contact:

Berichtdoor Tineke1974 » Zo 08 Mei 2005 22:16

Hoi Jodyi,

Ik heb inmiddels een antwoord op m'n eigen vraag. Van de week kreeg ik zo'n donorregistratieformulier in de bus en daarop stond een internetadres http://www.donorvoorlichting.nl waar ik de volgende informatie vond:

Kan ik donor worden met mijn ziekte en/of medicijngebruik?
Bij donatie gaat het om meerdere organen en weefsels. Daarom is het zinvol om toestemming te geven voor donatie. Mocht door de ziekte of het medicijngebruik een specifiek orgaan of weefsel zijn aangetast, dan blijven er dikwijls nog andere organen en weefsels over die wel in aanmerking kunnen komen voor donatie.

Bovendien veranderen de medische kennis en inzichten. Dus een aandoening die vandaag een belemmering voor donatie van een bepaald orgaan/weefsel vormt, is dat mogelijk in de (nabije) toekomst niet meer.


Kunnen patiënten die (over)lijden aan kanker donor zijn?
Ja. Zij kunnen bijna altijd nog donor zijn van hoornvliezen. Iemand die overlijdt aan een primaire, kwaadaardige hersentumor, zou in aanmerking kunnen komen om donor te worden van zowel organen als weefsels.


Kunnen ex-kankerpatiënten orgaan- of weefseldonor zijn?
Ja. Ex-kankerpatiënten die ongeveer 5 jaar of langer genezen zijn verklaard kunnen in principe zowel orgaan- als weefseldonor zijn.


Ik heb dus maar gewoon het formulier ingevuld en aangegeven dat ik wel mijn organen af wil staan voor donatie.

Groetjes Tineke
Laatst gewijzigd door Tineke1974 op Zo 08 Mei 2005 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluk de dag!

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Zo 08 Mei 2005 22:43

hoi Tineke :)

ik had het stukje met de internetlink al wel klaar liggen, maar ik had nog geen tijd gehad om te kijken :) bij ons lag de brief ook binnen inderdaad :)

Maar fijn dat je het erop gezet hebt! Ook interessant voor anderen!

groetjes Jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Anouk

Berichtdoor Anouk » Za 21 Mei 2005 17:23

Hoi Tineke,

Mijn vader is overleden aan nierkanker en meteen na het overlijden werd ons gevraagd of mijn vader donor wilde zijn.
Ikzelf vond het niet zo'n goed idee, om zijn organen af te staan, aangezien de kanker door zijn lichaam was verspreid (Hij had nl. ook longkanker). De hoornvliezen heeft men vader wel afgestaan. Later kregen wij een bericht, dat ze niet bruikbaar waren.
Dat vond ik ontzettend jammer; ik had gehoopt dat hij iemand kon helpen.

Ik vind dat als iemand kanker heeft of heeft gehad, men heel goed moet controleren of dit orgaan gezond is, anders krijgt een ander misschien wel kanker. Dat lijkt me geen goed vooruitzicht.

Ik en mijn man zijn allebei donor en ik hoop dat meer mensen zich laten registeren.(ook als ze het niet willen).

Groeten,
Anouk


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten