Stembandkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Silly
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 19 Jan 2007 15:15

Stembandkanker

Berichtdoor Silly » Vr 19 Jan 2007 15:39

Mijn man is vorig jaar 25 keer bestraald na de diagnose stembandkanker( een kwaadaardige tumor op een stemband).
Hij is nog steeds onder behandeling in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis, en heeft na de bestralingen nu zo,n 4 maanden geleden nog steeds een slecht verstaanbaar stemgeluid.
Maar waar ik zelf mee zit is het volgende: in mijn beleving heb ik nu een andere man , dan voor zijn ziekte.
Hij is lief voor mij, de kinderen en de kleinkineren , maar de mildheid is weg.
Alles is zo kort door de bocht geworden, en discussies lopen uit op ruzie.
Ik herken mijn mijn eigen lieverd daar niet meer in.
Nu probeer ik naar hem toe bespreekbaar te maken om samen hulp te zoeken in het AVL.
We hebben het er moeilijk mee ook in ons gezin, maar dit is een vehaal in een notendop.

Zijn er mensen die dit ervaren? Graag wil ik ze horen . Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Vr 19 Jan 2007 21:00

Beste Silly,

Er gebeurt zoveel met je als je kanker krijgt, dat moeilijk te verwerken is. Alleen al het feit dat hij na vier maanden
nog steeds een slecht verstaanbaar stemgeluid heeft, lijkt mij een ramp voor hem.
En verwerk maar eens dat je sterfelijkheid ineens voor de deur lijkt te staan.
Dit trekt zo'n wissel op je, dat je niet meer dezelfde bent. Het heeft echt tijd nodig, om jezelf weer te hervinden.
Heb je ooit van de cursus "Herstel en Balans" gehoord? Vraag er eens na op het AVL.
Hebben ze daar geen oncologisch informatiecentrum? Je zou ook daar kunnen bespreken hoe het aan te pakken.
Misschien heb je zelf behoefte aan contact met andere lotgenoten, waarvan de echtgenoot kanker heeft.

Het is heel fijn te horen dat je mee probeert te denken. Ik hoop van harte voor je dat het over een tijdje beter gaat.

Liddy

Silly
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 19 Jan 2007 15:15

Stembandkanker

Berichtdoor Silly » Vr 19 Jan 2007 23:17

Dank je wel Liddy voor je reactie.
We gaan inderdaad een oncologisch verpleegkundige om raad vragen.
Mijn verhaal is natuurlijk beknopt op de site , maar ik moest ergens beginnen.
Alles is zoveel omvattend, het spreken brengt ook veel problemen mee op het werk, mijn man zit erg in de vergaderhoek, en zijn collega,s helpen hem echt om het goed op te vangen ,( allemaal een dikke pluim)maar ja, dan word je weer exta met je neus op de feiten gedrukt.
Naar herstel en balans gaan we zeker informeren , dank je voor de tip.
Groet Silly.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten