Vermoeidheid?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
mir
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 20 Dec 2003 15:29
Locatie: Deventer
Contact:

Vermoeidheid?

Berichtdoor mir » Do 21 Sep 2006 13:53

Ik ben Mireille en ben 24 jaar. Ik heb hodgkin gehad en 2 jaar geleden was mijn laatste kuur (in totaal 8 kuren ABVD gehad).

Nog altijd ben ik enorm moe. Ik kan weinig op een dag en mijn concentratie stelt niks voor. Als ik na 3 uurtjes school thuis kom ben ik gesloopt en wil ik het liefst slapen.

Kan deze vermoeidheid nog een nasleep zijn van de chemo? Ik vind het hee lastig om in te schatten of het hier nog van kan zijn want ik ben mijn hele leven al bekend met extreme vermoeidheid (die grotendeel ook werden veroorzaakt door psychische problematiek, depressie etc.).

Hoe staat het bij anderen met de vermoeidheid na langere tijd?

Groetjes Mireille
Je zeggen wel: je bent wat je eet, maar wie wil er nou een krop sla zijn?

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Do 21 Sep 2006 16:02

Join the group....

hoi Mireille,
het is zeer herkenbaar. Er zijn ontzettend veel hodgkin en non hodgkin (ex) patienten met dezelfde klachten. Natuurlijk zal een deel ook wel tussen je oren vandaan komen. Maar het wordt ook gewoon veroorzaakt door de chemo en de bestraling.
Niet alle artsen willen er nog aan. Maar het is wel bekend helaas. Rust en ritme zijn de belangrijkste factoren eigenlijk om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Hier bij diagnose kanker is er ook een mailgroep voor vermoeidheid. Want buiten dat het bij hodgkin voorkomt, komt het ook bij vele andere kankersoorten voor. Maar ook in de mailgroep zelf word het veel besproken. Leeftijd speelt totaal geen rol. Bij de 1 gaat het over, bij de ander een beetje, bij de ander gewoon amper tot niet.
Ben je lid van de LVN? Op het jaar congres is namelijk ook vaak wel een deel congres voor/over vermoeidheid.
Bij mij is het nu 5 jaar geleden. En ik ben grotendeels afgekeurd vanwege de vermoeidheid. Ik werk slechts 12 uur in de week gemiddeld en dan houd het ook echt wel op. Meer gaat gewoon niet. Dan wordt ik echt beroerd. Misselijk duizelig pijn... dat soort dingetjes.
Het beste dat je kunt doen is er mee om leren gaan, het accepteren en ook wel blijven bewegen, zodat je niet helemaal stil valt. Maar het is erg moeilijk voor de meeste om een goede balans daarin te vinden


maar oke. Als je meer wil weten ofzo laat je het maar horen ;)

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
JeweloftheNile
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: Vr 07 Apr 2006 19:44
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor JeweloftheNile » Do 21 Sep 2006 21:53

Hoi Mireille,

Chronische vermoeidheid is een van mijn grootste angsten, dat dat overblijft na de chemo. Bij mij is het nog te vroeg om te zeggen of ik chronisch vermoeid zal blijven of niet. Ik heb er wel een website over gevonden waar je misschien iets aan hebt: http://www.umcn.nl/patient/

Groetjes, Femmy
Heeft non-Hodgkin stadium 4B overwonnen!
http://www.femmysgevecht.web-log.nl

Jen_ny
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 24 Jan 2006 08:28
Locatie: noordholland

Berichtdoor Jen_ny » Vr 22 Sep 2006 09:12

Mireille,

Het KWF geeft een brochure uit: "Vermoeidheid na kanker". Deze kun je bestellen via hun website http://www.kwfkankerbestrijding.nl

Is het revalidatieprogramma "Herstel & Balans" niets voor jou? Tijdens deze cursus, speciaal voor (ex-)kankerpatienten, wordt je conditie opgebouwd en leer je hoe je met die vermoeidheid omgaat. Met een goede conditie is overigens makkelijker met vermoeidheid om te gaan als met een slechte! Voor info: http://www.herstelenbalans.nl

Ikzef heb er enorm veel aan gehad, verder heb je tijdens dit programma veel lotgenotencontact uiteraard. Ik zag het als de enige manier om zelf actief met je herstel bezig te zijn.

Heel veel succes!

Liefs, Jenny

mir
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 20 Dec 2003 15:29
Locatie: Deventer
Contact:

Berichtdoor mir » Vr 22 Sep 2006 09:31

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker even alles wat jullie aanraden bekijken en misschien zit er inderdaad wat tussen wat me aanspreekt en waar ik echt wat mee wil gaan doen.

Groetjes Mireille
Je zeggen wel: je bent wat je eet, maar wie wil er nou een krop sla zijn?

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 22 Sep 2006 09:58

hoi Femmy,
ik kan me voorstellen dat je er angstig van wordt. Zoveel mensen! Maar er zijn er gelukkig ook met wie het hartstikke goed gaat hoor! Alleen die hoor je niet meer. Die werken weer fulltime, besteden hun tijd daarbuiten aan gezin en familie. Een enkeling wordt nooit moe, ook niet tijdens de behandelingen (of amper) maar er is ook gewoon nog best een flinke groep die gewoon hersteld naderhand, die zelf rustig aan weer wat opbouwt en wat gewoon goed gaat. Dus meid ik hoop dat jij gewoon bij die groep gaat horen hoor.
En wat ik zeg; de goede verhalen hoor je natuurlijk gewoon een stuk minder, hou dat in je achterhoofd! Zij hebben amper nog behoefte aan lotgenoten contact vaak.

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
JeweloftheNile
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: Vr 07 Apr 2006 19:44
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor JeweloftheNile » Za 23 Sep 2006 14:39

Hoi Jodyi,

Dank je wel voor het relativeren. Dat is natuurlijk ook zo. En op zich ben ik al wel bezig met herstel & balans en begin langzaam weer meer dingen op te pakken. Ik moet gewoon geduld hebben, maar dat heb ik niet zo veel (meer) :wink:

Groetjes, Femmy
Heeft non-Hodgkin stadium 4B overwonnen!

http://www.femmysgevecht.web-log.nl


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten