de hik

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
haarlem
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 17 Aug 2002 16:05

de hik

Berichtdoor haarlem » Za 17 Aug 2002 16:15

Een familielid zit midden in zijn eerste chemokuur ( 4 dagen achtereen een kuur, totaal 3 maal) en heeft na twee dagen aan een stuk door de hik. M.a.w. geen nachtrust en, mede door een rheumatische aandoening, ontzettende spierpijn in de borst. Wie weet raad aangezien er nog twee kuren volgen. Na het onstaan van de hik is er momenteel (5dagen later) nog steeds geen verbetering.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

fwibier
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Wo 05 Jun 2002 13:38
Locatie: Geldrop

Re:de hik

Berichtdoor fwibier » Zo 18 Aug 2002 10:26

Hoi,
Er is een Zelfzorggids vor kankerpatienten en hun naasten in de thuissituatie, uitgegeven door het integraal kankercentrum limburg (IKL). Deze is te downloaden via hun site www.ikc.nl of te bestellen via ikl@ikl.nl. Hierin staat ook iets over de hik. In het kort: De hik wordt veroorzaakt door een irritatie die de zenuw in het middenrif aanstuurt. Deze kan dan plotseling samentrekken en de hik veroorzaken. Sommige chemo's veroorzaken dit. Ook ik heb daar last van gehad (zowel CHOP, DHAP en VIM kuur) en ook een medepatient. Als dit lang aanhoudt (langer dan 24 uur) raadpleeg de arts zoals in dit geval. Enkele genoemde mogelijkheden: slik snel 2 theelepels suiker door; fijn gehakt ijs doorslikken; een koud washandje in de nek; snel 2 glazen vloeistof (water) drinken; zuig op een pepermuntje; diep en langzaam ademen in een plastic zak; zelf hield ik een paar maal achtereen de adem in tot ik boerde en dan was het vaak over.
Succes ermee. Is er geen speciaal oncologie verpleegkundige waar je deze vragen kunt stellen? Gewoon doen. Sterkte ermee. gr Frank


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten