Ben zo bang....

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
-bloem-
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 06 Aug 2013 12:27

Ben zo bang....

Berichtdoor -bloem- » Di 06 Aug 2013 12:38

Hallo!

Ik ben bloem en nieuw op dit forum. Ik ben namelijk vreselijk bang dat ik kanker heb...

Enige tijd geleden kreeg ik last van 1 verstopt neusgat, aan de rechterkant, wat doortrok naar mijn oor. Als ik slik of gaap, 'tikt' mijn oor en het lijkt of er druk op staat. Ik heb hier verder weinig aandacht aanbesteedt, totdat het niet overging. Ook heb ik last van een droge keel en een soort van vage keelpijn. Ik kreeg te horen dat het waarschijnlijk hooikoorts was en kreeg een neusspray mee (welke niet hielp). In de tussentijd kreeg ik er ook slikklachten bij... Na nog wat doktersbezoeken kreeg ik een verwijzing naar een KNO arts welke met een klein cameraatje via mijn neus in mijn holtes en keel heeft gegeken. Gelukkig zag alles er goed en gezond uit. Ook nog een CT scan van mijn holtes, daarop was ook niets te zien. Ook heeft hij in mijn oren gekeken en die zagen er ook prima uit. Dus ik werd naar huis gestuurd. Nu een paar maanden verder heb ik dezelfde klachten nog steeds en heb in de tussentijd aan de rechterkant onder mijn kaak, een gewollen lymfeklier. Na lang aandringen heb ik uiteindelijk een echo gehad van mijn keel (waaruit bleek dat de lymfeklier 8mm was) waarvan de uitslag goed was (behalve dat er op mijn schildklier wat knobbeltjes zijn gevonden, waarvoor ik verder onderzocht wordt bij de internist).

Buiten die knobbeltjes op mijn schildklier, vertrouw het niet... Als ik google naar 'pijnlijk oor, opgezette lymfeklier' krijg ik alleen maar site's met daarin het onderwerp kanker. Ik ben zo vreselijk bang... zeker omdat die klier zo opgezet blijft en ik nog steeds last heb van mijn oor en kaak.
Ik kan me aan de andere niet voorstellen dat er een tumor oid zit in deze beschreven plekken, aangezien ik bij de KNO arts genoemde onderzoeken heb gehad (CT scan en camera via de neus), ik verder niet afval, mijn bloed elke keer goed is. Ik weet niet meer wat ik moet doen....! Zal ik deze klachten ook voorleggen aan mijn internist? Ik kom daar eigenlijk alleen voor mijn schildklier... Maar misschien heeft dit een verband met elkaar? Ik weet het niet.

Iemand ervaring?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ben zo bang....

Berichtdoor liddy » Di 06 Aug 2013 13:22

Dat 'tikken' van je oor heeft meestal met de buis van Eustachius te maken, wat klopt met je verstopte neusgat.
Als je neus weer helemaal open is, gaat dat 'tikken' vanzelf over. Zwemmen en vliegen kunnen ook die tijdelijk 'tik' veroorzaken.
Nee, na al die onderzoeken lijkt het mij niet dat het kanker is.
Ja, het is enorm belangrijk dat jij de internist verteld hoe je van het een in het ander gerold bent.
Gezwollen lymfeklieren zijn vrijwel altijd een reactie op een infectie.
De meest voorkomende oorzaak van lymfeklierzwelling in de hals zijn bovensteluchtweginfecties, zoals een verkoudheid of griep.
Wat nu te doen?
Wees lief voor je lijf door op tijd naar bed te gaan, gezond te eten, iedere dag te bewegen en rust te nemen als je lichaam erom vraagt.
Dat het de afgelopen tijd zo warm is geweest, maakt dat het lichaam wat langer te tijd nodig heeft om te herstellen van een verkoudheid, griep e.d.
Probeer je geen zorgen te maken en richt je op afleiding. Ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan.
Succes.

-bloem-
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 06 Aug 2013 12:27

Re: Ben zo bang....

Berichtdoor -bloem- » Di 06 Aug 2013 13:41

Ik heb dus totaal geen last (gehad) van verkoudheid/griep etc. dus dan vind ik het vreemd dat die lymfeklier zolang opgezet is. Zeker ook omdat het doortrekt naar mijn oor (je leest dan op google vaak dat het een symptoom is van mondkanker...) Dat maakt me ongerust. Maar aan de andere kant heb ik al ruim een jaar deze klachten en wordt er ongeveer iedere 3 mnd bloedgeprikt. Dan hadden ze op een gegeven moment wel gezien dat er iets niet goed zit, toch? Aan mijn bloedbeeld...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ben zo bang....

Berichtdoor liddy » Di 06 Aug 2013 14:17

Kennelijk een misverstandje.
Ik schreef: "zoals een verkoudheid of griep".
Ik wilde daarmee niet zeggen dat jij een verkoudheid of griep heb gehad.
Je verstopte neusgat gaf aan dat er iets niet in orde was en dat kan doortrekken naar de buis van Eustachius.
Doordat er iets niet in orde was, kwam je lymfeklier in actie en die heeft er kennelijk veel werk aan.
Het zou misschien met een allergie te maken kunnen hebben.
Zo ben ik zelf allergisch voor bouwstof, dan gaat gelijk mijn neus dicht zitten.
Juist het feit dat het al een jaar duurt en je bloedbeeld goed blijft, is een heel goed teken.
Echter jij wilt weten wat er aan de hand is en dat kan ik heel goed begrijpen.
Als je ergens last van hebt en je weet wat het is, dan is het veel makkelijker te hanteren.
Daarom hoop ik dat de internist iets voor je kan betekenen.

-bloem-
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 06 Aug 2013 12:27

Re: Ben zo bang....

Berichtdoor -bloem- » Di 06 Aug 2013 14:36

Bedankt Liddy voor je antwoord. Ik ben erg benieuwd wat eruit komt donderdag!


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten