strottenhoofdkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
marjacijs
Lid

strottenhoofdkanker

Berichtdoor marjacijs » Vr 13 Mei 2011 01:20

Mijn broer weet sinds oktober 2010 dat hij strottenhoofdkanker heeft. Hij heeft inmiddels 35 bestralingen gehad en is hier erg ziek van geweest. Eindelijk knapte hij weer een beetje op, een paar weken, maar de laatste weken werd hij erg benauwd en is hij weer opgenomen in het ziekenhuis. Hier bleek dat de tumor weer terug was en dat er alleen nog een operatie uitgevoerd kan worden waarbij het hele strottenhoofd incl. stembanden verwijderd worden. Hij ziet hier erg tegen op, mijn vader is nl.op 41-jarige leeftijd overleden aan deze vorm van kanker. Nu bleek dat er op de CT scan van de longen heel veel kleine puntjes te zien waren wel 200, ze weten niet wat dit is, het kan duiden op een longontsteking maar het zouden ook uitzaaiingen kunnen zijn, volgens de KNO arts id de enige manier om hier achter te komen een longpunctie. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij tips geven over behandeling, goede ziekenhuizen, etc, alle tips/ervaringen zijn zeer welkom,

Marja Cijs

Rwin
Lid

Re: strottenhoofdkanker

Berichtdoor Rwin » Vr 13 Mei 2011 09:20

Beste Marja,

Wat vervelend dat je broer na al die zware behandelingen alsnog geopereerd moet worden.
Het is begrijpelijk dat hij er tegenop ziet, maar het is wel een manier om toch nog te kunnen genezen.
Tegen de longpunctie hoeft hij niet heel erg op te kijken, want dat geeft over het algemeen weinig ongemak. De huid zullen ze verdoven, maar voor de long is dat niet nodig.
De longen hebben namelijk geen pijnreceptoren (daarom komen mensen met longkanker er ook zo laat achter).
Wat een goed ziekenhuis is voor deze ingreep weet ik niet, maar ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. Het is een ingreep die vrij vaak gedaan wordt. Zeker in een ziekenhuis waar ze behandelingen tegen kanker aanbieden, moet een longpunctie toch geen probleem zijn.
Sterkte!

Rwin
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Terug naar “Vraag en antwoord”