Even voorstellen. Ik ben Ron

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Ron1958
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 25 Jul 2009 13:17

Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor Ron1958 » Za 25 Jul 2009 13:31

Hallo. Ik ben Ron, 51 jaar, gezin met twee kinderen en heb kankeruitzaaiingen. Met als primaire bron van de kanker de maag (micro metastasen)

Ik krijg een zware chemokuur (echt doodziek van) maar je, daar word je natuurlijk ook erg beroerd van.

Mijn vraag is eigenlijk. (De chemo die ik krijg moet ik gewoon volgen, dat staat als een huis. Maar... Wat is er aan ondersteuing te doen met voeding. Op het internet ben ik echt de weg kwijt. Van goede resultalten van Aloe Vera produten tot haaienlever olie en zo veel meer.

Ik hoop dat iemand mij al voor is gegaan met een onderzoek naar "juiste voeding naast de chemo" want dat juiste voeding en diverse prodcucten (brocolli, groene thee, tomatensap) kunnen bijdragen is voor mij heel geloofwaardig (zijn ook onderzoeken naar gedaan).

Wie help mij een beetje door dit woud van waar- onwaarheden heen (o.a. Aloe Vera producten enz.) Natuurlijk speelt ook je eigen geloof een rol naast de chemo.

Ik hoop op wat reacties.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor liddy » Za 25 Jul 2009 14:29

Goede voeding is inderdaad belangrijk.
Wat ik je beslist kan aanraden is een bezoek aan een erkende diëtiste die ook kennis heeft van alternatieven.
Hoed je voor allerlei beweringen op internet van 'wonder'middeltjes.
Zelf heb ik goede ervaringen met Marion Pluimes, http://www.voedingendieetadvies.nl.

Ron1958
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 25 Jul 2009 13:17

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor Ron1958 » Za 25 Jul 2009 18:16

Dat is een fijn advies Liddy

ritter
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Ma 11 Sep 2006 03:30

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor ritter » Wo 29 Jul 2009 10:09

hallo ron

Net als voor iedereen is het belangrijk om gezond te eten, maar overdrijf het zeker niet. Als je trek hebt in een lekkere snack dat moet je dit uiteraard gewoon doen. Er zijn nog steeds veel onderzoeken gaande naar voeding en kanker en/of behandeling van kanker. Maar een ding is zeker, er is geen dieet wat bijv je ziekte kan terug dringen, zoals bijv in het moermandieet werd beschreven. Tijdens de behandelingen kan je eetlust sterk verminderen, als tip kan ik je meegven om te eten op momenten dat je wel trek hebt, al is het laat in de avond. Meestal vinden patienten fruit erg lekker, zoals meloen, perziken, kersen etc. Als het eten echt moeizaam gaat dan kan je bijvoeding proberen zoals nutridrink. Deze producten zijn er op melk, sap en yoghurt basis. De meeste verzekeringen vergoeden deze producten grotendeels. Als je misselijk bent kan het helpen om kleine porties te eten en dan verdeeld over meerdere momenten van de dag. Sommige mensen hebben baat bij cola of pepermunt thee.

sterkte

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor stoffeltje » Wo 29 Jul 2009 11:38

hoi,
toen bij mijn broer de eetlust sterk verminderde, zorgde mijn schoonzus voor kleine maaltijden.
ook vla of yoghurt erbij.
dat eet gemakkelijk.
idd .tussendoor wat hij lekker vond en binnen kon houden.
en hij at mandarijntjes een periode doorheen en druiven.
en krentenbollen at hij tussendoor, en niet lachen zoute haring.
mijn schoonzus zorgde wel dat hij kleine maaltijden met de nodige voedingsstoffen naar binnen kreeg.
tot hij op gemalen en vloeibare voeding over ging.
en waar hij trek in kreeg op die momenten.
hij was ook erg afgevallen.
bij ieder ms anders

zit er in het ziekenhuis waar je chemo krijgt geen diëtiste die wat raad kan geven?

aagje
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Di 30 Dec 2008 02:48

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor aagje » Wo 05 Aug 2009 02:33

Hallo Ron,

Ik heb net een reactie geplaatst bij een reactie van jou op een vraag van mij, het wordt nu heel ingewikkeld, maar ik heb heel veel informatie over de goede voeding, naast de chemo voor je. Als je dat graag wil hebben mail mij dan even prive op aagjefaber@hotmail.com
In het kort mijn vader heeft nu sinds 8 maanden deze ziekte en heeft 6 van de zwaarste chemokuren gehad. Hij is 5 kilo aangekomen door de goede voeding. De chemo is goed aangeslagen en hij heeft door de voeding minder last van de bijwerkingen gehad! Laat het mij maar even weten, maar ik kan je er echt mee helpen.

Vriendelijke groet, aagje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor liddy » Wo 05 Aug 2009 12:40

Dat gezonde voeding beter voor je lijf is, daar ben ik van overtuigd.
Echter niet iedere kankerpatiënt verdraagt alles.
Maak van eten geen strijd.
Ik redeneerde altijd, ik probeer bij voorkeur goede voeding aan mijn man te geven, mits hij het weg kan krijgen.
Er waren dagen tijdens de chemo dat 'normaal' eten niet lukte en bitterballen wel.
Nou, ik snapte daar helemaal niets van, maar dat interesseerde me niet,
als hij maar iets naar binnen kreeg, dus ik heb heel wat bitterballen gebakken ;)

muisje66
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009 20:40

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor muisje66 » Ma 24 Aug 2009 19:28

Hoi Ron, ik las je verhaal en ben net als jij op zoek naar eet-adviezen maar kom idd tegen dat het voor iedereen anders is. Bij mij is de maag eruit gehaald,een onderste stukje gezonde maag is uitgerekt en 'vastgeplakt 'aan het bovenste stukje gezonde slokdarm. Ook ik ben begonnen aan zware chemo, maar kreeg in de 2de kuur als bijwerking een hartstilstand, en daarna nog 2x, ben dus 3x gereanimeerd. Wonder boven wonder ben ik daarvan redelijk hersteld, eerst zeiden ze dat ik nooit een operatie aan zou kunnen, later bleek van wel. Die is nu dus achter de rug en technisch is dat aardig goed gelukt, nu weer leren eten, het eten binnenhouden en voldoende binnen gaan krijgen. Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat er wel losse tumorcellen rond dwalen, die in mijn geval dus niet met chemo te bestrijden zijn... of en wanneer ze uitmonden in uitzaaiingen...dat is afwachten. Ik kan goed thee drinken en droge toast met roomkaas verdragen, dat valt goed. ook wat chips ( zelfs paprika!) gaat goed en ik rooster mijn boterhammen, dat gaat veel beter dan gewone boterhammen. Vlees gaat echt niet, van mijn diëtiste kan ik dat vervangen voor vis en eieren, dat mag ik elke dag eten voor de eiwitinname ( mag max een half jaartje dagelijks..) Wie weet kan je hier iets mee. Ik zie dat jij ook nog redelijk jong bent, kwam alleen maar verhalen van oudere mannen tegen ( ben zelf 42 en een vrouw, met nog kinderen van 14 jaar). Hoop ook nog op tips via die Aagje... jij heel veel succes met je strijd en wie weet horen we nog wat van elkaar, toitoi muisje

tettietettie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 24 Jan 2009 20:45

Re: Even voorstellen. Ik ben Ron

Berichtdoor tettietettie » Di 08 Sep 2009 21:22

hallo Ron

mijn vader zit zo ongeveer in hetzelfde schuitje
hij is ook onder behandeling bij Drs Valstar die werkt met voedingssupplementen
Hij heeft er heel veel baat bij maar dit wordt grotendeels niet vergoed.
Toch vind ik dat iedere keer als hij bij hem geweest is , is mijn vader weer sterker , positiever en krachtiger
Hij is onder behandeling in het AVL waar het ook heel goed is maar toch die kracht heb je nodig.
Sterkte mocht je vragen hebben mail gerust
Ook voor je gezin veel sterkte voor hen is het ook een moeilijke tijd.
Gr.Nicolette


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten