Bleomycine of ifosfamide?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Gast

Bleomycine of ifosfamide?

Berichtdoor Gast » Di 04 Okt 2005 10:22

Vaak wordt er bij teelbalkanker bleomycine gebruikt in de behandeling. Ik heb ook eens gehoord van ifosfamide, maar dat zou pijnlijker zijn, doch wel de longen besparen. Graag zou ik hier iets meer informatie over willen krijgen, misschien is er hier iemand die mij kan helpen?

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Re: Bleomycine of ifosfamide?

Berichtdoor sjelly » Wo 05 Okt 2005 15:04

Anonymous schreef:Vaak wordt er bij teelbalkanker bleomycine gebruikt in de behandeling. Ik heb ook eens gehoord van ifosfamide, maar dat zou pijnlijker zijn, doch wel de longen besparen. Graag zou ik hier iets meer informatie over willen krijgen, misschien is er hier iemand die mij kan helpen?


Ik kijk altijd hier

http://www.cbg-meb.nl/nl/nieuws/index.htm

alles over medicatie en meer
begin de dag met een lach

p.leenstra

bleomycine of ifosfamide

Berichtdoor p.leenstra » Ma 14 Nov 2005 13:48

beste,

bleomycine hoort standaard in de zogenaamde bep kuur
dit betekent cisplatin, etoposide en bleomycine, de standaardbehandeling bij zaadbalkanker.
ifosfamide wordt in de regel alleen gegeven bij recidieven of als de standaard kuur niet voldoende geholpen heeft.

Twanno5483
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 08 Mei 2008 13:15
Locatie: Swalmen
Contact:

Berichtdoor Twanno5483 » Zo 28 Dec 2008 10:21

Hoi,

Voor de zogenaamde testiscarcinomen (waaronder zaadbalkanker en kiemcelkanker) wordt in eerste instantie gekozen voor de BEP kuur. Bleomycine Etoposide en cisPlatine.
Inderdaad bij een recidief of als 4 BEP kuren niet voldoende geholpen heeft, gaan ze over naar de TIP kuur. pacliTaxel, Ifosfamide en cisPlatine.
Wanneer je gevoelig bent voor Bleomycine of pacliTaxel, dat willen ze nog wel eens gaan voor de VIP kuur. etoposide (Vepecid), Ifosfamide en cisPlatine.

Ik zelf heb 4 BEP kuren gehad en 3 TIP Kuren. In de tijd van de BEP kuren heb een keer zuivere zuurstof toegediend gekregen, en daardoor een lichte beschadiging van de long op gelopen. Ik ben nu al 8 maanden kankervrij en van de longbeschadiging merk ik totaal niks van, alleen moet ik mijn leven lang op letten met zuivere zuurstof.

Bleomycine is met name het meest schadelijk voor de longen wanneer de zuivere zuurstof wordt toegediend tijdens de behandeling.

Over Ifosfamide kan ik niet echt zeggen dat ik er pijn of dergelijke van heb gehad. van de pacliTaxel ben ik wel heel ziek van geweest.

Groetjes
Twanno

ritter
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Ma 11 Sep 2006 03:30

Berichtdoor ritter » Wo 31 Dec 2008 11:33

Bij iedere chemokuur zijn bijwerkingen te verwachten. Sommige bijwerkingen zijn specifiek bij bepaalde chemokuren. Zo kan bleomycine longschade geven, maar ifosfamide geeft bijvoorbeeld weer verhoogde kans op blaasschade. Echter bleomycine is tot de leeftijd van 40 jaar een standaard middel bij zaadbalkanker. Als dit niet wordt gegeven wordt er vaak een extra kuur EP (etoposide en cisplatin) gegeven. Dus ipv 4 BEP, 5x EP. Het advies bij bleomycine luidt dan ook om nooit meer te roken!


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten